စီးပြားေရးသမား၊ ပေယာဂသက္ေရာက္မႈႏွင္႔ တြတ္တံေတာင္ခံရျခင္း



ဒဂံုၿမိဳ႕သစ္ေတာင္ပိုင္း စက္မႈဇံုရွိ ဦးေလးျဖစ္သူ၏ မူလီစက္ရံုသို႔

အလည္အပတ္ သြားေရာက္စဥ္ ေထြရာေလးပါး ေျပာျဖစ္ၾကပါသည္။

ဦးေလးျဖစ္သူႏွင္႔ အတန္ၾကာ မဆံုျဖစ္ခဲ႔ေသာေၾကာင္႔ စကားစဥ္မျပတ္ဘဲ

ရွိေနစဥ္ ဦးေလးျဖစ္သူ၏ ေမးခြန္းတစ္ခုေၾကာင္႔ အံ႔ၾသမွင္တက္မိပါသည္။

`မင္း…စီးပြားေရးတစ္ခုခု မလုပ္ေသးဘူးလား´ ဟု ဆိုလိုက္ရာ ရုတ္တရက္

ဆြံ႔အသြားမိသည္။ ဦးေလးျဖစ္သူက သာမန္ရိုး ၊ သာမန္စဥ္ ေျပာဆိုလိုက္ျခင္း

ျဖစ္ေသာ္လည္း အိမ္အျပန္ လမ္းတေလွ်ာက္ အေတြးျဖာလာမိသည္။



အမွန္စင္စစ္ အမ်ားပိုင္ ( Public)ကုမၸဏီတစ္ခုတြင္ လုပ္အားႏွင္႔

ရင္းႏွီး၍ လုပ္ခ လစာ ၀င္ေငြရွိေနေသာ ကၽြန္ေတာ္႔အတြက္

စီးပြားေရးလုပ္ေနသည္ဟုပင္ ခံယူထားပါသည္။ ေဘာဂေဗဒ

က်မ္းရိုး၏အဆုိအရ ေျမယာကဲ႔သို႔ေသာ ပုိင္ဆို္င္ခြင္႔မ်ားမွ ငွားရမ္းခ ( Rent )၊

အရင္းအႏွီး ( Capital )
မွ အတိုး ( Interest )၊ လုပ္အား ( Labour ) မွ လုပ္ခ

( Wages )
ႏွင္႔ စြန္႔ဦးတီထြင္သူ ( Enterpereneur ) မွ အျမတ္( Profit )

ရရွိႏိုင္ပါသည္။ ဦးေလးယူဆေသာ စီးပြားေရးႏွင္႔ ကၽြန္ေတာ္လုပ္ေသာ

စီးပြားေရး ကြဲလြဲေနဟန္ ရွိေသာ္လည္း ဒဂၤါးျပားတစ္ခ်ပ္၏ `ေခါင္းႏွင္႔ပန္း´

ကဲ႔သို႔ပင္ ျဖစ္မည္ထင္ပါသည္။ `လူတိုင္းသည္ စီးပြားေရး သတၱ၀ါ´ ဟူေသာ

စကားေလးကလည္း ေခါင္းထဲအလိုအေလ်ာက္ ေရာက္ရွိလာကာ စိတ္ထဲ

ဘ၀င္က်သလို ရွိသြားပါသည္။


လူတိုင္းသည္ စီးပြားေရး လုပ္ကိုင္ေဆာင္ရြက္သူမ်ား ( Economic

Agent )
သာ ျဖစ္ၾကသည္။ စီးပြားေရး လုပ္ကို္င္ ေဆာင္ရြက္သူ သည္

စီးပြားေရး ဆံုးျဖတ္ခ်က္မ်ားကို ျပဳလုပ္ ေဆာင္ရြက္ေနေသာ လူတစ္ဦးခ်င္းစီ

( Individual )
(သို႔မဟုတ္) အဖြဲ႔အစည္းတစ္ခု ( Firm) (သို႔)အစိုးရအဖြဲ႔

( Government )
တစ္ခုပင္ ျဖစ္ႏိုင္ပါသည္။ အၿပိဳင္အဆို္င္ သိပ္သည္းေသာ

ယေန႔ေစ်းကြက္စီးပြားေရးေခတ္တြင္ စီးပြားေရး ေဆာင္ရြက္သူမ်ား၏

ဆံုးျဖတ္ခ်က္ ၊ ေဆာင္ရြက္မႈမ်ားသည္ လူသားထု တစ္ရပ္လံုး၏ ေကာင္းက်ိဳး၊

ဆိုးက်ိိဳးမ်ားကိုေပးအပ္ဖန္တီးေနပါသည္။

ေဘာဂေဗဒပညာရွင္ အဒမ္စမစ္ ၏မျမင္ရေေသာလက္ ( Invisible Hand )

က ေစ်းကြက္ကို ေမာင္းႏွွင္ေနေသာ္လည္း စီးပြားေရးျဖစ္ထြန္းမႈတိုင္းတြင္

ေစ်းကြက္၏ ပုဂၢလိကစရိတ္ႏွင္႔ အက်ိဳးအျမတ္ ( Private Costs and

Benefits )
တို႔ ရွိေနပါသည္။ ေစ်းကြက္လူမႈစရိတ္ႏွင္႔ အက်ိဳးအျမတ္ ( Social

Costs
and Benefits ) မ်ားက ျဖစ္ေပၚေနပါသည္။


ဥပမာအားျဖင္႔ စီးပြားေရးျပဳလုပ္မႈတစ္ရပ္တြင္ ပါ၀င္ေသာ ေရာင္းသူ A

ႏွင္႔ ၀ယ္သူ B တို႔သည္ ေစ်းကြက္၏ ပုဂၢလိကစရိတ္ႏွင္႔ အက်ိဳးအျမတ္တို႔ကို

အသီးသီး တာ၀န္ခံရပါသည္။ A ႏွင္႔ B တို႔၏ စီးပြားေရးျပဳလုပ္မႈတိုင္းတြင္

မဆီမဆိုင္ ရိုက္ခတ္ခံရေသာ C အတြက္မူ ယင္းေစ်းကြက္၏ လူမႈစရိတ္ႏွင္႔

အက်ိဳးအျမတ္တို႔ကို အခမဲ႔ တာ၀န္ခံေနရသည္ဟု ယူဆႏုိင္ပါသည္။ ယင္းသည္

C
အတြက္ ၀န္ပိေစျခင္းတစ္မ်ိဳးပင္။ လက္ရွိဂလိုဘယ္ စီးပြားေရးသည္

အထက္ေဖာ္ျပပါ ဥပမာထက္ အဆမ်ားစြာ ရႈပ္ေထြးေနပါသည္။ တစ္ေၾကာင္းဆြဲ

ယုတၱိျဖင္႔ အလုပ္ျဖစ္ဟန္ မရွိပါ။ တစ္နည္းအားျဖင္႔ ထုိျဖစ္စဥ္မ်ားမွတဆင္႔ ပတ္

၀န္းက်င္ ယုတ္ေလ်ာ႔ပ်က္စီးမႈ ျပႆနာ ေပၚေပါက္လာျခင္း ျဖစ္ပါသည္။




ေရနံထုတ္လုပ္သူ X အေနႏွင္႔ ေရနံတစ္စည္၏ အနည္းဆံုး ထုတ္လုပ္မႈ
ကုန္က်စရိတ္ 70 ေဒၚလာ ရွိသည္ဟု ယူဆၾကည္႔ပါ။ ေရနံ၀ယ္ယူသူ Y

အေနႏွင္႔ အမ်ားဆံုးေပးႏိုင္ေသာေစ်းႏႈန္း ( Maximum Price ) မွာ ေဒၚလာ

90
ျဖစ္ပါသည္။ ေရနံေစ်းကြက္တြင္ အေရာင္းအ၀ယ္ ျပဳၾကရာ ( Price of

deal )
ေဒၚလာ 86 ႏွင္႔ အလုပ္ျဖစ္သြားပါသည္။ ေဒၚလာ 86 ႏွင္႔

အလုပ္ျဖစ္ျခင္းသည္ ေရာင္းသူႏွင္႔၀ယ္သူ ႏွစ္ဦးစလံုး ရရွိေသာ (win/win)

ပံုစံတစ္မ်ိဳး ျဖစ္ပါသည္။ ေဒၚလာ 70 ေအာက္ႏွင္႔ အလုပ္ျဖစ္လွ်င္ ထုတ္လုပ္သူ
X
ရႈံးနိမ္႔မည္ ျဖစ္ပါသည္။ ေဒၚလာ 90 ေက်ာ္ခဲ႔ပါမူ Y အေနႏွင္႔ ေရနံ၀

ယ္ယူႏိုင္မည္ မဟုတ္ပါ။ 86 ေဒၚလာႏွင္႔ အလုပ္ျဖစ္သြားရာ X က အျမတ္ 16

ေဒၚလာ
ရရွိၿပီး Y က အပို 4 ေဒၚလာ စုေဆာင္းမိပါသည္။


ဆိုရလွ်င္ စီးပြားေရးေဆာင္ရြက္ေနေသာ X ႏွင္႔ Y တို႔သည္ ၄င္းတို႔၏

ပုဂၢလိကစရိတ္ ( Private Costs )
ကို အျပည္႔အ၀ မေပးလိုေသာ္လည္း

အက်ိဳးအျမတ္ကိုမူ အျမင္႔ဆံုးေရာက္ေအာင္ ႀကိဳးစားခဲ႔ၾကသည္။

ကုန္ခမ္းသြားေသာ သယံဇာတ အရင္းအျမစ္ ေရနံ Z ႏွင္႔ ေရနံရွားပါးသြားေသာ

အနာဂတ္မ်ိဳးဆက္ W
အတြက္မူ လူမႈစရိတ္ ( Social Costs ) အျဖစ္

၀န္ပိေစခဲ႔ပါသည္။ သစ္ေတာမ်ားျပဳန္းတီးျခင္း၊ အိုဇုန္းလႊာေပါက္ၿပဲျခင္းႏွင္႔

ညစ္ညမ္းစြန္႔ပစ္ပစၥည္းမ်ား စုပံုလာျခင္းကဲ႔သို႔ေသာ အလားတူ

ကိစၥရပ္မ်ားအတြက္ ေရာင္းသူ၊ ၀ယ္သူ၊ စီးပြားေရးျပဳလုပ္သူမ်ားက အျပည္႔အ၀

တာ၀န္မခံေသာအခါ လူသားထုတစ္ရပ္လံုးႏွင္႔ သက္ဆို္င္ေသာ ဂလိုဘယ္

ပတ္၀န္းက်င္ ယိုယြင္းမႈ ျပႆနာမ်ား ေပၚေပါက္လာပါသည္။


ဤကဲ႔သို႔ စီးပြားေရးျဖစ္ထြန္းမႈတိုင္း၏ ရည္ရြယ္ခ်က္ရွိေသာ

( သို႔မဟုတ္) မေမွ်ာ္လင္႔ေသာ အက်ိုဳးဆက္မ်ားမွ ျဖစ္ေပၚလာေသာ

ပတ္၀န္းက်င္ ယိုယြင္းမႈ ျပႆနာမ်ားကို ပေယာဂသက္ေရာက္မႈ (Externality )
ဟု ေခၚဆိုႏိုင္ပါသည္။

ပေယာဂသက္ေရာက္မႈတြင္ အျပဳႏွင္႔ အပ်က္ သေဘာ ႏွစ္မ်ိဳးစလံုး ရွိေနရာ

ပတ္၀န္းက်င္ ယိုယြင္းမႈ ျပႆနာသည္ အပ်က္(အႏႈုတ္)သေဘာ ( Negative )

ျဖစ္ပါသည္။ သင္႔အေနႏွင္႔ စိတ္ေက်နပ္မႈ ရရွိရန္ ဥယ်ာဥ္တစ္ခု ျပဳလုပ္ခဲ႔ရာ

သင္႔အိမ္ပတ္၀န္းက်င္အတြက္လည္း အပန္းေျဖ အသံုးတည္႔ေစႏိုင္ပါသည္။

ယင္းသည္ အျပဳသေဘာေဆာင္ ပေယာဂသက္ေရာက္ျခင္း ( Positive

Externality )
တစ္မ်ိဳးပင္ ျဖစ္ပါသည္။


သို႔ျဖစ္ရာ ဦးေလးျဖစ္သူ၏ `စီးပြားေရးမလုပ္ေသးဘူးလား´ဟူေသာ

ေမးခြန္းမ်ိဳးသည္ ေစတနာ အႀကံေကာင္းႏွင္႔ သက္ေရာက္ေသာ ပေယာဂဟု

ဆင္ျခင္မိပါသည္။ ဦးေလးျဖစ္သူႏွင္႔ မီဒီယာမ်ိဳးစံုတို႔၏ လတ္တေလာ

တင္ျပမႈမ်ားေၾကာင္႔ စီးပြားေရးႏွင္႔ ပတ္၀န္းက်င္ ျပႆနာတို႔၏ အဆက္အစပ္ကို
အရိုးရွင္းဆံုး ေတြးေတာမိျခင္းျဖစ္ရာ ကၽြန္ေတာ္႔အတြက္ အက်ိဳးအျမတ္

( Private Benefits )
ထြက္ရွိခဲ႔ပါသည္။ ပတ္၀န္းက်င္ ထိန္းသိမ္းေရး ပညာရွင္

Micheal Jobcob
၏ စကားအငွားႏွင္႔ ဆိုရလွ်င္ ေစ်းကြက္၏ `မျမင္ရေသာ

တြတ္တံေတာင္´
ကို ခံစားသိျမင္ပါသည္။


သင္႔အေနႏွင္႔ စူပါမားကတ္မ်ိဳးစံုကို သြားေရာက္၍ ပစၥည္းမ်ိဳးစံုကို

စိတ္ႀကိဳက္၀ယ္ယူႏိုင္ပါသည္။ ပစၥည္းမ်ားကို ေစ်းႏႈန္းခ်ိဳခ်ိုဳသာသာႏွင္႔

စိ္တ္ေက်နပ္မႈ ရရွိခဲ႔သည္ ဆိုပါစို႔။ ပေယာဂသက္ေရာက္ျခင္း (Externality )

အေၾကာင္းကို မစဥ္းစားမိသူဟုပင္ ဆိုရပါမည္။ အမွန္စင္စစ္ သင္၀ယ္ယူခဲ႔ေသာ

ပစၥည္းမ်ားသည္ ပတ္၀န္းက်င္ညစ္ညမ္းမႈကို ျဖစ္ေစေသာ နည္းပညာသံုး

ပစၥည္းမ်ား ( Pollution technology
) ျဖစ္ႏိုင္ပါသည္။

ကေလးလူငယ္တို႔၏ လုပ္အားကို သံုးစြဲထုတ္လုပ္ခဲ႔ျခင္းလည္း ျဖစ္ႏိုင္ပါသည္။



တစ္မ်ိဳးမ်ိဳးျဖစ္ခဲ႔ေသာ္ စီးပြားေရးသမားတစ္ဦး ( Economic Agent )

ရင္၀သို႔ သက္ေရာက္ခဲ႔ေသာ ``တြတ္တံေတာင္´´ ဟူ၍ပင္ ဆိုရပါမည္။

ၿဂိဳဟ္ကမၻာေပၚတြင္ ေနထိုိ္င္ၾကသူတိုင္း စီးပြားေရးႏွင္႔

ႏွီးႏြယ္ပတ္သက္ေနရပါသည္။ စီးပြားေရး ေဆာင္ရြက္မႈမ်ားေၾကာင္႔ သဘာ၀

ပတ္၀န္းက်င္ ျပႆနာမ်ား ႀကီးထြားေပၚေပါက္ေနပါသည္။ အမ်ားသိ

ပတ္၀န္းက်င္ ထိ္န္းသိမ္းေရး နည္းဗ်ဴဟာျဖစ္ေသာ R သံုးလံုး ( Reuse,

Reduce, Recycle )
ကို လိုက္နာက်င္႔သံုးေသာ လူသားတစ္ဦးျဖစ္အ႔ံ။

``တြတ္တံေတာင္´´
မမိဖို႔ ဆုေတာင္းရဦးမည္ ျဖစ္ပါသည္။


ဟိန္းမင္းေအာင္

ဆက္သြယ္ရန္ လိပ္စာကေတာ့

အီေမးလ္ကေတာ့= maisoejar@gmail.com
ဘေလာ့ကေတာ့=www.palaunglay.blogspot.com

Visiter No