စီးပြားေရးသမား၊ ပေယာဂသက္ေရာက္မႈႏွင္႔ တြတ္တံေတာင္ခံရျခင္း |
ဒဂံုၿမိဳ႕သစ္ေတာင္ပိုင္း စက္မႈဇံုရွိ ဦးေလးျဖစ္သူ၏ မူလီစက္ရံုသို႔ အလည္အပတ္ သြားေရာက္စဥ္ ေထြရာေလးပါး ေျပာျဖစ္ၾကပါသည္။ ဦးေလးျဖစ္သူႏွင္႔ အတန္ၾကာ မဆံုျဖစ္ခဲ႔ေသာေၾကာင္႔ စကားစဥ္မျပတ္ဘဲ ရွိေနစဥ္ ဦးေလးျဖစ္သူ၏ ေမးခြန္းတစ္ခုေၾကာင္႔ အံ႔ၾသမွင္တက္မိပါသည္။ `မင္း…စီးပြားေရးတစ္ခုခု မလုပ္ေသးဘူးလား´ ဟု ဆိုလိုက္ရာ ရုတ္တရက္ ဆြံ႔အသြားမိသည္။ ဦးေလးျဖစ္သူက သာမန္ရိုး ၊ သာမန္စဥ္ ေျပာဆိုလိုက္ျခင္း ျဖစ္ေသာ္လည္း အိမ္အျပန္ လမ္းတေလွ်ာက္ အေတြးျဖာလာမိသည္။ အမွန္စင္စစ္ အမ်ားပိုင္ ( Public)ကုမၸဏီတစ္ခုတြင္ လုပ္အားႏွင္႔ ရင္းႏွီး၍ လုပ္ခ လစာ ၀င္ေငြရွိေနေသာ ကၽြန္ေတာ္႔အတြက္ စီးပြားေရးလုပ္ေနသည္ဟုပင္ ခံယူထားပါသည္။ ေဘာဂေဗဒ က်မ္းရိုး၏အဆုိအရ ေျမယာကဲ႔သို႔ေသာ ပုိင္ဆို္င္ခြင္႔မ်ားမွ ငွားရမ္းခ ( Rent )၊ အရင္းအႏွီး ( Capital ) မွ အတိုး ( Interest )၊ လုပ္အား ( Labour ) မွ လုပ္ခ ( Wages ) ႏွင္႔ စြန္႔ဦးတီထြင္သူ ( Enterpereneur ) မွ အျမတ္( Profit ) ရရွိႏိုင္ပါသည္။ ဦးေလးယူဆေသာ စီးပြားေရးႏွင္႔ ကၽြန္ေတာ္လုပ္ေသာ စီးပြားေရး ကြဲလြဲေနဟန္ ရွိေသာ္လည္း ဒဂၤါးျပားတစ္ခ်ပ္၏ `ေခါင္းႏွင္႔ပန္း´ ကဲ႔သို႔ပင္ ျဖစ္မည္ထင္ပါသည္။ `လူတိုင္းသည္ စီးပြားေရး သတၱ၀ါ´ ဟူေသာ စကားေလးကလည္း ေခါင္းထဲအလိုအေလ်ာက္ ေရာက္ရွိလာကာ စိတ္ထဲ ဘ၀င္က်သလို ရွိသြားပါသည္။ လူတိုင္းသည္ စီးပြားေရး လုပ္ကိုင္ေဆာင္ရြက္သူမ်ား ( Economic Agent ) သာ ျဖစ္ၾကသည္။ စီးပြားေရး လုပ္ကို္င္ ေဆာင္ရြက္သူ သည္ စီးပြားေရး ဆံုးျဖတ္ခ်က္မ်ားကို ျပဳလုပ္ ေဆာင္ရြက္ေနေသာ လူတစ္ဦးခ်င္းစီ ( Individual ) (သို႔မဟုတ္) အဖြဲ႔အစည္းတစ္ခု ( Firm) (သို႔)အစိုးရအဖြဲ႔ ( Government ) တစ္ခုပင္ ျဖစ္ႏိုင္ပါသည္။ အၿပိဳင္အဆို္င္ သိပ္သည္းေသာ ယေန႔ေစ်းကြက္စီးပြားေရးေခတ္တြင္ စီးပြားေရး ေဆာင္ရြက္သူမ်ား၏ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ ၊ ေဆာင္ရြက္မႈမ်ားသည္ လူသားထု တစ္ရပ္လံုး၏ ေကာင္းက်ိဳး၊ ဆိုးက်ိိဳးမ်ားကိုေပးအပ္ဖန္တီးေနပါသည္။ ေဘာဂေဗဒပညာရွင္ အဒမ္စမစ္ ၏မျမင္ရေေသာလက္ ( Invisible Hand ) က ေစ်းကြက္ကို ေမာင္းႏွွင္ေနေသာ္လည္း စီးပြားေရးျဖစ္ထြန္းမႈတိုင္းတြင္ ေစ်းကြက္၏ ပုဂၢလိကစရိတ္ႏွင္႔ အက်ိဳးအျမတ္ ( Private Costs and Benefits ) တို႔ ရွိေနပါသည္။ ေစ်းကြက္လူမႈစရိတ္ႏွင္႔ အက်ိဳးအျမတ္ ( Social Costs and Benefits ) မ်ားက ျဖစ္ေပၚေနပါသည္။ ဥပမာအားျဖင္႔ စီးပြားေရးျပဳလုပ္မႈတစ္ရပ္တြင္ ပါ၀င္ေသာ ေရာင္းသူ A ႏွင္႔ ၀ယ္သူ B တို႔သည္ ေစ်းကြက္၏ ပုဂၢလိကစရိတ္ႏွင္႔ အက်ိဳးအျမတ္တို႔ကို အသီးသီး တာ၀န္ခံရပါသည္။ A ႏွင္႔ B တို႔၏ စီးပြားေရးျပဳလုပ္မႈတိုင္းတြင္ မဆီမဆိုင္ ရိုက္ခတ္ခံရေသာ C အတြက္မူ ယင္းေစ်းကြက္၏ လူမႈစရိတ္ႏွင္႔ အက်ိဳးအျမတ္တို႔ကို အခမဲ႔ တာ၀န္ခံေနရသည္ဟု ယူဆႏုိင္ပါသည္။ ယင္းသည္ C အတြက္ ၀န္ပိေစျခင္းတစ္မ်ိဳးပင္။ လက္ရွိဂလိုဘယ္ စီးပြားေရးသည္ အထက္ေဖာ္ျပပါ ဥပမာထက္ အဆမ်ားစြာ ရႈပ္ေထြးေနပါသည္။ တစ္ေၾကာင္းဆြဲ ယုတၱိျဖင္႔ အလုပ္ျဖစ္ဟန္ မရွိပါ။ တစ္နည္းအားျဖင္႔ ထုိျဖစ္စဥ္မ်ားမွတဆင္႔ ပတ္ ၀န္းက်င္ ယုတ္ေလ်ာ႔ပ်က္စီးမႈ ျပႆနာ ေပၚေပါက္လာျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ ေရနံထုတ္လုပ္သူ X အေနႏွင္႔ ေရနံတစ္စည္၏ အနည္းဆံုး ထုတ္လုပ္မႈ ကုန္က်စရိတ္ 70 ေဒၚလာ ရွိသည္ဟု ယူဆၾကည္႔ပါ။ ေရနံ၀ယ္ယူသူ Y အေနႏွင္႔ အမ်ားဆံုးေပးႏိုင္ေသာေစ်းႏႈန္း ( Maximum Price ) မွာ ေဒၚလာ 90 ျဖစ္ပါသည္။ ေရနံေစ်းကြက္တြင္ အေရာင္းအ၀ယ္ ျပဳၾကရာ ( Price of deal ) ေဒၚလာ 86 ႏွင္႔ အလုပ္ျဖစ္သြားပါသည္။ ေဒၚလာ 86 ႏွင္႔ အလုပ္ျဖစ္ျခင္းသည္ ေရာင္းသူႏွင္႔၀ယ္သူ ႏွစ္ဦးစလံုး ရရွိေသာ (win/win) ပံုစံတစ္မ်ိဳး ျဖစ္ပါသည္။ ေဒၚလာ 70 ေအာက္ႏွင္႔ အလုပ္ျဖစ္လွ်င္ ထုတ္လုပ္သူ X ရႈံးနိမ္႔မည္ ျဖစ္ပါသည္။ ေဒၚလာ 90 ေက်ာ္ခဲ႔ပါမူ Y အေနႏွင္႔ ေရနံ၀ ယ္ယူႏိုင္မည္ မဟုတ္ပါ။ 86 ေဒၚလာႏွင္႔ အလုပ္ျဖစ္သြားရာ X က အျမတ္ 16 ေဒၚလာ ရရွိၿပီး Y က အပို 4 ေဒၚလာ စုေဆာင္းမိပါသည္။ ဆိုရလွ်င္ စီးပြားေရးေဆာင္ရြက္ေနေသာ X ႏွင္႔ Y တို႔သည္ ၄င္းတို႔၏ ပုဂၢလိကစရိတ္ ( Private Costs ) ကို အျပည္႔အ၀ မေပးလိုေသာ္လည္း အက်ိဳးအျမတ္ကိုမူ အျမင္႔ဆံုးေရာက္ေအာင္ ႀကိဳးစားခဲ႔ၾကသည္။ ကုန္ခမ္းသြားေသာ သယံဇာတ အရင္းအျမစ္ ေရနံ Z ႏွင္႔ ေရနံရွားပါးသြားေသာ အနာဂတ္မ်ိဳးဆက္ W အတြက္မူ လူမႈစရိတ္ ( Social Costs ) အျဖစ္ ၀န္ပိေစခဲ႔ပါသည္။ သစ္ေတာမ်ားျပဳန္းတီးျခင္း၊ အိုဇုန္းလႊာေပါက္ၿပဲျခင္းႏွင္႔ ညစ္ညမ္းစြန္႔ပစ္ပစၥည္းမ်ား စုပံုလာျခင္းကဲ႔သို႔ေသာ အလားတူ ကိစၥရပ္မ်ားအတြက္ ေရာင္းသူ၊ ၀ယ္သူ၊ စီးပြားေရးျပဳလုပ္သူမ်ားက အျပည္႔အ၀ တာ၀န္မခံေသာအခါ လူသားထုတစ္ရပ္လံုးႏွင္႔ သက္ဆို္င္ေသာ ဂလိုဘယ္ ပတ္၀န္းက်င္ ယိုယြင္းမႈ ျပႆနာမ်ား ေပၚေပါက္လာပါသည္။ ဤကဲ႔သို႔ စီးပြားေရးျဖစ္ထြန္းမႈတိုင္း၏ ရည္ရြယ္ခ်က္ရွိေသာ ( သို႔မဟုတ္) မေမွ်ာ္လင္႔ေသာ အက်ိုဳးဆက္မ်ားမွ ျဖစ္ေပၚလာေသာ ပတ္၀န္းက်င္ ယိုယြင္းမႈ ျပႆနာမ်ားကို ပေယာဂသက္ေရာက္မႈ (Externality ) ဟု ေခၚဆိုႏိုင္ပါသည္။ ပေယာဂသက္ေရာက္မႈတြင္ အျပဳႏွင္႔ အပ်က္ သေဘာ ႏွစ္မ်ိဳးစလံုး ရွိေနရာ ပတ္၀န္းက်င္ ယိုယြင္းမႈ ျပႆနာသည္ အပ်က္(အႏႈုတ္)သေဘာ ( Negative ) ျဖစ္ပါသည္။ သင္႔အေနႏွင္႔ စိတ္ေက်နပ္မႈ ရရွိရန္ ဥယ်ာဥ္တစ္ခု ျပဳလုပ္ခဲ႔ရာ သင္႔အိမ္ပတ္၀န္းက်င္အတြက္လည္း အပန္းေျဖ အသံုးတည္႔ေစႏိုင္ပါသည္။ ယင္းသည္ အျပဳသေဘာေဆာင္ ပေယာဂသက္ေရာက္ျခင္း ( Positive Externality ) တစ္မ်ိဳးပင္ ျဖစ္ပါသည္။ သို႔ျဖစ္ရာ ဦးေလးျဖစ္သူ၏ `စီးပြားေရးမလုပ္ေသးဘူးလား´ဟူေသာ ေမးခြန္းမ်ိဳးသည္ ေစတနာ အႀကံေကာင္းႏွင္႔ သက္ေရာက္ေသာ ပေယာဂဟု ဆင္ျခင္မိပါသည္။ ဦးေလးျဖစ္သူႏွင္႔ မီဒီယာမ်ိဳးစံုတို႔၏ လတ္တေလာ တင္ျပမႈမ်ားေၾကာင္႔ စီးပြားေရးႏွင္႔ ပတ္၀န္းက်င္ ျပႆနာတို႔၏ အဆက္အစပ္ကို အရိုးရွင္းဆံုး ေတြးေတာမိျခင္းျဖစ္ရာ ကၽြန္ေတာ္႔အတြက္ အက်ိဳးအျမတ္ ( Private Benefits ) ထြက္ရွိခဲ႔ပါသည္။ ပတ္၀န္းက်င္ ထိန္းသိမ္းေရး ပညာရွင္ Micheal Jobcob ၏ စကားအငွားႏွင္႔ ဆိုရလွ်င္ ေစ်းကြက္၏ `မျမင္ရေသာ တြတ္တံေတာင္´ ကို ခံစားသိျမင္ပါသည္။ သင္႔အေနႏွင္႔ စူပါမားကတ္မ်ိဳးစံုကို သြားေရာက္၍ ပစၥည္းမ်ိဳးစံုကို စိတ္ႀကိဳက္၀ယ္ယူႏိုင္ပါသည္။ ပစၥည္းမ်ားကို ေစ်းႏႈန္းခ်ိဳခ်ိုဳသာသာႏွင္႔ စိ္တ္ေက်နပ္မႈ ရရွိခဲ႔သည္ ဆိုပါစို႔။ ပေယာဂသက္ေရာက္ျခင္း (Externality ) အေၾကာင္းကို မစဥ္းစားမိသူဟုပင္ ဆိုရပါမည္။ အမွန္စင္စစ္ သင္၀ယ္ယူခဲ႔ေသာ ပစၥည္းမ်ားသည္ ပတ္၀န္းက်င္ညစ္ညမ္းမႈကို ျဖစ္ေစေသာ နည္းပညာသံုး ပစၥည္းမ်ား ( Pollution technology ) ျဖစ္ႏိုင္ပါသည္။ ကေလးလူငယ္တို႔၏ လုပ္အားကို သံုးစြဲထုတ္လုပ္ခဲ႔ျခင္းလည္း ျဖစ္ႏိုင္ပါသည္။ တစ္မ်ိဳးမ်ိဳးျဖစ္ခဲ႔ေသာ္ စီးပြားေရးသမားတစ္ဦး ( Economic Agent ) ၏ ရင္၀သို႔ သက္ေရာက္ခဲ႔ေသာ ``တြတ္တံေတာင္´´ ဟူ၍ပင္ ဆိုရပါမည္။ ၿဂိဳဟ္ကမၻာေပၚတြင္ ေနထိုိ္င္ၾကသူတိုင္း စီးပြားေရးႏွင္႔ ႏွီးႏြယ္ပတ္သက္ေနရပါသည္။ စီးပြားေရး ေဆာင္ရြက္မႈမ်ားေၾကာင္႔ သဘာ၀ ပတ္၀န္းက်င္ ျပႆနာမ်ား ႀကီးထြားေပၚေပါက္ေနပါသည္။ အမ်ားသိ ပတ္၀န္းက်င္ ထိ္န္းသိမ္းေရး နည္းဗ်ဴဟာျဖစ္ေသာ R သံုးလံုး ( Reuse, Reduce, Recycle ) ကို လိုက္နာက်င္႔သံုးေသာ လူသားတစ္ဦးျဖစ္အ႔ံ။ ``တြတ္တံေတာင္´´ မမိဖို႔ ဆုေတာင္းရဦးမည္ ျဖစ္ပါသည္။ ဟိန္းမင္းေအာင္ |